Control

Series: 
Identité
Performance type: 
Action
Free tags: 
Arme à feu
Creator: 
Elisabeth Morcellet
Performer: 
Elisabeth Morcellet
Producer: 
Elisabeth Morcellet
Theoretical background: 

First presentation of the research, after failure to attain my diploma in 1980, perceived as censorship or rejection but most of all non-identification with the norms, the framework, the medium and the mindset wished for and anticipated by the representatives of artistic knowledge and power. Refusal and cold insubordination to the idea of an “exam.” The result of an identity revolt, a passive one.

Occurence: 
Places: 
Starting date: 
12 09 1980
30 minutes
Topology: 
Organization: 
Background: 

Passage des unités de valeur avec contrôle de l’avancement des travaux des étudiants en département Art

Adress: 
20 avenue Stephen Liégeard
Nice
France

bande magnétique originale n&b VH30 : enregistrement de l'action en direct

Nicolas Boullier
Synopsis / Description: 
bande magnétique originale n&b VH30 : enregistrement de l'action en direct
Performances: 
Objets: 

Pistolet à eau en métal noir Pistolet pétard en métal noir 4 anges découpés sur papier impression blanc, (17x12cm) 14 ailes découpées sur papier impression blanc, (15x12cm) 8 angelots de commerce (10x8cm) nappe de toile écrue sur la table ...

Technique description référence: 
Pistolet à eau en métal noir Pistolet pétard en métal noir 4 anges découpés sur papier impression blanc, (17x12cm) 14 ailes découpées sur papier impression blanc, (15x12cm) 8 angelots de commerce (10x8cm) nappe de toile écrue sur la table aux pistolets

PISTOLET A EAU (jouet) en métal noir « Jetomatic »

Technique description référence: 
PISTOLET A EAU (jouet) en métal noir « Jetomatic »
12,5 x 7 x 2,8 cm

PISTOLET PETARD (jouet) en métal noir, poignée brun, « Gonher GS 8 » avec barillet ouvrant et cible rouge avec huit pétards usagés.

Technique description référence: 
PISTOLET PETARD (jouet) en métal noir, poignée brun, « Gonher GS 8 » avec barillet ouvrant et cible rouge avec huit pétards usagés.
12,8 x 8 x 2,8 cm

3 cibles effigies de face et profil, carton, celluloid, ficelles, marqueur rouge

Technique description référence: 
3 cibles effigies de face et profil, carton, celluloid, ficelles, marqueur rouge
49,8 x 64,8cm (x3)

Anges, 54 dessins au pastel sur papier impression blanc

Technique description référence: 
Anges, 54 dessins au pastel sur papier impression blanc
21 x 29,7 cm (x54)

4 anges découpés dans papier impression blanc

Technique description référence: 
4 anges découpés dans papier impression blanc
17 x 12 cm (x4)

14 ailes découpées dans papier impression blanc

Technique description référence: 
14 ailes découpées dans papier impression blanc
15 x 12 cm

8 angelots de commerce

Technique description référence: 
8 angelots de commerce
10 cm x 8 cm (x8)

Nappe de toile écrue sur la table aux pistolets

Technique description référence: 
Nappe de toile écrue sur la table aux pistolets
Documents: 

PHOTOCOPIES (3) montage d’époque, n/b, premier press-book avec photos et textes manuscrits (chemise)

Type: 
Imprimé
Technique description référence: 
PHOTOCOPIES (3) montage d’époque, n/b, premier press-book avec photos et textes manuscrits (chemise)
MORCEL

Titre action sur canson (58x78cm) Plan: grande planche explicative, carton et cellophane, avec schéma, action et gestuelle dans l'espace, feutre noir, rouge et bleu (50x70cm) Notes dactylographiées originales, 4 pages avec textes de 1980+ notes th...

Type: 
Manuscrit
Technique description référence: 
Titre action sur canson (58x78cm) Plan: grande planche explicative, carton et cellophane, avec schéma, action et gestuelle dans l'espace, feutre noir, rouge et bleu (50x70cm) Notes dactylographiées originales, 4 pages avec textes de 1980+ notes théoriques avec 10 croquis Notes explicatives 1 page, 1990 Notes lectures-idées JRP N°8 d'après divers textes théoriques
MORCEL
Description: 

Preparation:

The main area of the action takes place in a 4.6m x 8m space at the entrance of a large U-shaped room with 7 steps leading down to a lower level. In the upper level (4.6 x 4.8m) pastel drawings of angels (21 x 29.7cm) cover the back wall. In front, a collection of little cherub angels (8) purchased commercially hang from the ceiling. At the top of the steps, 3 targets (self-portrait, head shaved) are suspended by cotton threads. A Christmas wreath, red, lit up and blinking around the three figures. On each of the 7 steps, two red markings and two black markings, on the left and the right, define the video scope of the security camera. The tripod camera, placed below on a table close to the public, will coldly film the action. In front of the camera, a K7 cassette player with a recording of a personal text on the theme of “control.” Finally, two toy pistols are hidden under an unbleached canvas that covers a second table at the bottom of the stairs.

Action:

The body is completely naked, with the exception of high-heeled boots and laces. The action starts with the activation of the soundtrack (the recorded text) and video. It will start upstairs, behind the portraits. Only the lower part of the body is seen. Stiff poses are taken with the photos of the face, front and profile. The same thing occurs in front of the effigies. Then the sound of the heels resounds on the steps. The repetitive displacement continues slowly in zigzag down the stairs. No excess, nor overflow: stop before the markings for the video image. The front and profile poses at each stop. The action will then accelerate with the same body language: ascent and descent of the steps faster and faster, exceeding limits and losing control. Reaching the bottom of the stairs, moving to the table. There, the first hidden pistol is pointed at the audience: a shot is heard. Someone will enter the space randomly. He will also be targeted. The targets will then be pointed. Eight shots fired repeated for each barrel round. A carnival game atmosphere: the finale with the water pistol. The time of the cassette sound is synchronized and planned to coincide with the action. At the end of the cassette and the shooting, flight, running up behind the targets, quick redressing, exiting the room, door slammed. End of the action.

Critique:

Action on the theme of violence done by others, against others, then to oneself. Another rhythm, another energy. Letting go of slowness, of softness. Negation of constraint, limits, control, propriety, codes, rules and judgment. An antisocial game. Art becomes a misdemeanor. Period of “reconstitution.” Whatever the price, the artist is implicated, responsible, even guilty of his/her acts and work. Art goes down the wrong track. A carnival of jokes and hoaxes, a con game with its array of ideals and concepts. It has its messengers, the angel. Between the calling and the sacrifice, we find murder or suicide. All is possible in its name as in the name of love. Art = danger! Be daring! No regrets!

Elisabeth Morcellet | photographie de la performance "Control", 1980 | photographie : © Jacques Miège | courtesy Elisabeth Morcellet
Elisabeth Morcellet | photographie de la performance "Control", 1980 | photographie : © DR | courtesy Elisabeth Morcellet
Elisabeth Morcellet | photographie de la performance "Control", 1980 | photographie : © DR | courtesy Elisabeth Morcellet
Elisabeth Morcellet | photographie de la performance "Control", 1980 | photographie : © DR | courtesy Elisabeth Morcellet
Elisabeth Morcellet | photographie de la performance "Control", 1980 | photographie : © DR | courtesy Elisabeth Morcellet
Elisabeth Morcellet | photographie de la performance "Control", 1980 | photographie : © DR | courtesy Elisabeth Morcellet
Elisabeth Morcellet | photographie de la performance "Control", 1980 | photographie : © DR | courtesy Elisabeth Morcellet
Elisabeth Morcellet | photographie de la performance "Control", 1980 | photographie : © DR | courtesy Elisabeth Morcellet
Elisabeth Morcellet | photographie de la performance "Control", 1980 | photographie : © DR | courtesy Elisabeth Morcellet
Elisabeth Morcellet | photographie de la performance "Control", 1980 | photographie : © DR | courtesy Elisabeth Morcellet
Elisabeth Morcellet | photographie de la performance "Control", 1980 | photographie : © DR | courtesy Elisabeth Morcellet
Elisabeth Morcellet | photographie de la performance "Control", 1980 | photographie : © DR | courtesy Elisabeth Morcellet
Elisabeth Morcellet | photographie de la performance "Control", 1980 | photographie : © DR | courtesy Elisabeth Morcellet
Elisabeth Morcellet | photographie de la performance "Control", 1980 | photographie : © DR | courtesy Elisabeth Morcellet
Elisabeth Morcellet | photographie de la performance "Control", 1980 | photographie : © DR | courtesy Elisabeth Morcellet
Elisabeth Morcellet | photographie de la performance "Control", 1980 | photographie : © DR | courtesy Elisabeth Morcellet
Elisabeth Morcellet | photographie de la performance "Control", 1980 | photographie : © DR | courtesy Elisabeth Morcellet
Elisabeth Morcellet | photographie de la performance "Control", 1980 | photographie : © DR | courtesy Elisabeth Morcellet
Elisabeth Morcellet | photographie de la performance "Control", 1980 | photographie : © DR | courtesy Elisabeth Morcellet
Elisabeth Morcellet | photographie de la performance "Control", 1980 | photographie : © DR | courtesy Elisabeth Morcellet
Elisabeth Morcellet | photographie de la performance "Control", 1980 | photographie : © DR | courtesy Elisabeth Morcellet
Elisabeth Morcellet | photographie de la performance "Control", 1980 | photographie : © DR | courtesy Elisabeth Morcellet
Elisabeth Morcellet | photographie de la performance "Control", 1980 | photographie : © DR | courtesy Elisabeth Morcellet
Elisabeth Morcellet | photographie de la performance "Control", 1980 | photographie : © DR | courtesy Elisabeth Morcellet
Elisabeth Morcellet | photographie de la performance "Control", 1980 | photographie : © DR | courtesy Elisabeth Morcellet
Elisabeth Morcellet | photographie de la performance "Control", 1980 | photographie : © DR | courtesy Elisabeth Morcellet
Elisabeth Morcellet | photographie de la performance "Control", 1980 | photographie : © DR | courtesy Elisabeth Morcellet
Elisabeth Morcellet | photographie de la performance "Control", 1980 | photographie : © DR | courtesy Elisabeth Morcellet
Elisabeth Morcellet | photographie de la performance "Control", 1980 | photographie : © DR | courtesy Elisabeth Morcellet