'' Immersion of 9 paintings | A history of performance art on the Riviera from 1951 until now

Immersion of 9 paintings

Free tags: 
eau
peinture
Creator: 
Bruno Mendonça
Performer: 
Bruno Mendonça
Witness: 
Dany Raimond
Michel Raimond
Bibliographical sources: 
in Bruno Mendonça : Bibliothèques Ephémères, éd. de l'Ormaie, 2002
Producer: 
Bruno Mendonça
Occurence: 
Places: 
Starting date: 
1970
9 heures
Topology: 
Background: 
the exhibition of immersed paintings at the Galerie de l’Art Marginal in Nice.
Adress: 
Saint-Auban
France
Objets: 

4 toiles restantes aux châssis déformés et recouvertes de limon (format 30F)<br/> de l'expo-immersion, emballées dans le plastique qui a reçu toutes les déjections des grosses truites vivant dans le lac, et l'apport du limon et de la terre s'é...

Technique description référence: 
4 toiles restantes aux châssis déformés et recouvertes de limon (format 30F)<br/> de l'expo-immersion, emballées dans le plastique qui a reçu toutes les déjections des grosses truites vivant dans le lac, et l'apport du limon et de la terre s'étant déposés sur les toiles. Les châssis ont été légèrement déformés
92 x 73 cm

maquettes de l'expo-immersion

Technique description référence: 
maquettes de l'expo-immersion

un sac de pierres

Technique description référence: 
un sac de pierres
Documents: 

Info Artitudes n°14, janvier 1977

Type: 
Presse
Technique description référence: 
Info Artitudes n°14, janvier 1977

Nice Matin, 16 novembre 1976

Type: 
Presse
Technique description référence: 
Nice Matin, 16 novembre 1976

documents préparatoires : plans, maquettes

Type: 
Manuscrit
Technique description référence: 
documents préparatoires : plans, maquettes
MENDON

manifeste

Type: 
Manuscrit
Technique description référence: 
manifeste
MENDON
Description: 
The immersion of the paintings lasted 8 hours; their exhibition on the lake’s shores lasted for 3 months; finally, the dismantling of the Bruno Mendonça’s "expoimmersion" lasted 1 hour.
Setting of nine canvases, size 30F, around the shores of the Lake St. Auban. The canvases, covered with a thick clear plastic were fixed with battens deeply anchored into the soil. Equipped with a wetsuit, I installed the paintings at a three meters distance from the shore, slightly angled to correct the distortion produced by the water. Large stones completed the presentation of the installation.
The audience has been able to visit this exhibi-immersion for 3 months while walking around the lake.
At the end of the three months, I removed the installation, recovered the paintings, stones and sticks in about an hour.
The paintings were later exhibited at the Frederic Altmann Marginal Art gallery in Nice in 1976.
A big bag of stones, pebbles, used during the exhibi-immersion, was installed in the window.
A large stone was sent and shattered the window!
''