'' Cross path | A history of performance art on the Riviera from 1951 until now

Cross path

Performance type: 
Performance/multimédia
Evènement
Creator: 
Fred Forest
Performer: 
Fred Forest
Producer: 
Fred Forest
Occurence: 
Documents: 

Nice : Expo-Antipeyrat

Type: 
Presse
Technique description référence: 
Charlie Hebdo, mercredi 31 août 2005

Le fantasque Fred Forest questionne le Niçois par l'art

Type: 
Presse
Technique description référence: 
Nice-Matin, vendredi 9 septembre 2005

L'art subversif s'expose à Nice

Type: 
Presse
Technique description référence: 
Métro Nice, Vendredi 9 septembre 2005

Nuit des galeries sans Fred Forest jugé trop subversif (suite)

Type: 
Presse
Technique description référence: 
Nice-matin, mardi 10 septembre

Fred Forest, opération poil à gratter

Type: 
Presse
Technique description référence: 
Tribune bulletin, vendredi 16 septembre 2005

Fred Forest dénonce le chemin de croix qu'endurent les niçois

Type: 
Presse
Technique description référence: 
Le Monde, dimanche18/19 septembre 2005, p. 23

Forest en pleine salade niçoise

Type: 
Presse
Technique description référence: 
Libération, mardi 20 septembre 2005

Expo Anti Peyrat " Fred Forest à Nice le hasard objectif des surréalistes apporte de l'eau au moulin de l'artiste

Type: 
Presse
Technique description référence: 
Charlie Hebdo, 21 septembre 2005

Une nuit des galeries rattrapée par la polémique

Type: 
Presse
Technique description référence: 
Métro Nice, jeudi 22 septembre 2005

Depardieu ne veut pas être crucifié par la censure…

Type: 
Presse
Technique description référence: 
Nice-Matin, jeudi 22 septembre 2005

ART : La polémique enfle à Nice autour du chemin de croix présentée à la Galerie Depardieu

Type: 
Presse
Technique description référence: 
Le Monde, jeudi 22 septembre

L'art subversif porte atteinte à l'image de la ville…

Type: 
Presse
Technique description référence: 
Le Patriote Côte d'Azur, septembre 2005

Une nuit des galeries rattrapée par la polémique

Type: 
Presse
Technique description référence: 
Métro, jeudi 22 septembre 2005

La polémique enfle à Nice…

Type: 
Presse
Technique description référence: 
Le Monde, jeudi 22 septembre 2005, p. 25

La nuit des galeries sur de bons rails Fred Forest exclu mais présent…

Type: 
Presse
Technique description référence: 
Nice-Matin, 19 septembre 2005

Créer une œuvre d'art en un clic

Type: 
Presse
Technique description référence: 
Nice-Matin, dimanche 25 septembre 2005, p. 22

L'artiste Fred Forest bouleverse les niçois

Type: 
Presse
Technique description référence: 
Les Nouvelles niçoises, octobre 2005, N° 20

Censure

Type: 
Presse
Technique description référence: 
Grains de café N° 39 Octobre 2005

Nice en prison

Type: 
Presse
Technique description référence: 
Les nouvelles niçoises, N° 20, 0ctobre 2005
Description: 

This exhibition (that I produce at the Galerie Christian Depardieu for my return to Nice), at the moment that my work enters the Patrimoine National, is a veritable cry of love for and faith in the destiny of this city, of which new generations must henceforth take charge, quickly, if they want to save it – like Pierre Restany said, my friend and accomplice with which I performed many actions in Nice, the most memorable of which took place at the Hostel Westminster in 1996: “With sociological art, the aesthetic function moves towards the ethical and critical function.” For those who know me, my critical approach is never sad, nor demanding, nor bitter, but rather distanced, in a registry where humor always attempts to be present. This is why, I offer the beautiful city of Nice, that I love so much, as an antidote to its nostalgia of the past that, surely, it still misses, a cross path with fourteen stations. A cross path, it’s like an itinerary that runs from station to stations to exorcise an evil to great to bear. The modernity of this cross path is that it includes fourteen stages which are as much mosaic works as a search engine will collect on the internet, before delivering them to us as a composite blend of images. Each work contains a square of 63 thumbnails and a keyword which contributed to uniting this aggregate of image into a final result. The images that are all there, to give a sense of citizenship, and to give us the occasion to proclaim, which whoever wants to join in: Nice, I love you, me neither, waiting for better days.
Showing of an exhibition/action in Fred Forest’s presence, artist of sociological art – aesthetic of communication – direct democracy.
Here are the names of the 14 stations:
I Villa Arson
II Construction Sites
III Tramway
IV Jazz
V Military Band
VI South Station
VII Grand Stadium
VIII Place Masséna
IX Plane Trees
X Insecurity
XI Garibaldi
XII MAMAC
XIII Violation fines
XIV Prisons

''