Centennial

Series: 
Identité
Performance type: 
Performance
Creator: 
Elisabeth Morcellet
Performer: 
Elisabeth Morcellet
Witness: 
André Barthes
Alain Hiéronimus
Pierre Lambertin
Gilbert Mari
Producer: 
Elisabeth Morcellet
Theoretical background: 

In reaction to the inauguration of the Centennial of Decorative Arts, an explosive dispute/challenge and challenge had been, orchestrated by the students of decorative arts at the ceremony with the officials. A student exhibition was presented on the premises. A number of students had “refused” to exhibit...

Occurence: 
Objets: 

CARTE ETUDIANT personnelle avec photomaton noir blanc, des Arts Décoratifs. Ficelle pour accrochage au cou (pas retrouvée)

Technique description référence: 
CARTE ETUDIANT personnelle avec photomaton noir blanc, des Arts Décoratifs. Ficelle pour accrochage au cou (pas retrouvée)

22 MINI CARTES montrés aux visiteurs de l’exposition, du vernissage mentionnant écrite par la main des étudiants leur « NON EXPOSITION »

Technique description référence: 
22 MINI CARTES montrés aux visiteurs de l’exposition, du vernissage mentionnant écrite par la main des étudiants leur « NON EXPOSITION »
17,5 x 5 cm (x22)

MANTEAU de fourrure en loutre

Technique description référence: 
MANTEAU de fourrure en loutre

CHAUSSURES NOIRES à talons en daim, très féminine (taille 39)

Technique description référence: 
CHAUSSURES NOIRES à talons en daim, très féminine (taille 39)
Documents: 

Chahut pour le Centenaire de l’École Nationale des Arts Décoratifs

Type: 
Presse
Technique description référence: 
Sur un papier cartonné blanc cassé : collage (à recoller), recouvert d’une feuille protectrice :<br /> Original découpé jauni, lisible de Nice matin 7 Mars 1981 (5 x 13cm)
16 x 23 cmMORCEL

Contestation sans voiles

Type: 
Presse
Technique description référence: 
Sur un papier cartonné blanc cassé : collage (à recoller), recouvert d’une feuille protectrice :<br /> Original découpé jauni, lisible du « Dauphiné-libéré » 9 mars 1981 (4,5 x 7cm)
16 x 23 cmMORCEL

NOTES LECTURES/IDEES. JRP N° (19/06/80 03/81) “Communications et langages” N°47 Le détenu-Étudiant... Arthaud par Guy Scarpetta... ...”Rudiments païens” J.F.Lyotard LLL l’être est le nommé....(JRP)

Type: 
Manuscrit
Technique description référence: 
NOTES LECTURES/IDEES. JRP N° (19/06/80 03/81) “Communications et langages” N°47 Le détenu-Étudiant... Arthaud par Guy Scarpetta... ...”Rudiments païens” J.F.Lyotard LLL l’être est le nommé....(JRP)
MORCEL

“LIVRE ROUGE” extraits manu datés de 14 Mars 81 à 22 Juin 81

Type: 
Manuscrit
Technique description référence: 
“LIVRE ROUGE” extraits manu datés de 14 Mars 81 à 22 Juin 81
MORCEL

« RECONSTITUTION » (21 x 29,7) Témoignage réalisé quelques mois plus tard, en Janvier 1981, auprès des spectateurs de l’action (une vingtaine) pour étudier la mémoire vivante de chacun sur l’évènement. (liste des spectateurs connus)

Type: 
Manuscrit
Technique description référence: 
« RECONSTITUTION » (21 x 29,7) Témoignage réalisé quelques mois plus tard, en Janvier 1981, auprès des spectateurs de l’action (une vingtaine) pour étudier la mémoire vivante de chacun sur l’évènement. (liste des spectateurs connus)
MORCEL

« QUESTIONNAIRE GUIDE » vierge, manuscrit, pour témoignage en huit questions pour interview : 1 page (+ autre version 1 page non utilisé)

Type: 
Manuscrit
Technique description référence: 
« QUESTIONNAIRE GUIDE » vierge, manuscrit, pour témoignage en huit questions pour interview : 1 page (+ autre version 1 page non utilisé)
MORCEL

INTERVIEWS : 1 Dominique Carboni, étudiante, née 08.07.58 à Alés. Une page recto/verso lors de l’interview, réinscrite en une page recto/verso

Type: 
Manuscrit
Technique description référence: 
INTERVIEWS : 1 Dominique Carboni, étudiante, née 08.07.58 à Alés. Une page recto/verso lors de l’interview, réinscrite en une page recto/verso
MORCEL

MOTS LEGAUX : 2 pages : COLONNES BLEUES d’un lexique et vocabulaire judiciaire, extraits d’annonces avec « enquête », « sanction », « acte du délit », « acteur du délit », « accusé », « structure », »acteur de la structure », «...

Type: 
Manuscrit
Technique description référence: 
MOTS LEGAUX : 2 pages : COLONNES BLEUES d’un lexique et vocabulaire judiciaire, extraits d’annonces avec « enquête », « sanction », « acte du délit », « acteur du délit », « accusé », « structure », »acteur de la structure », « accusé » (encre bleue)
MORCEL

« ACTION RECONSTITUTION » 3 page manuscrite résumant les actions concernées (7) + 3 pages 15 Janvier 1981 : « Enquête », « Indices de l’enquête » …

Type: 
Manuscrit
Technique description référence: 
« ACTION RECONSTITUTION » 3 page manuscrite résumant les actions concernées (7) + 3 pages 15 Janvier 1981 : « Enquête », « Indices de l’enquête » …
MORCEL

« COLLAGES FAITS DIVERS » 2 pages avec mots, phrases, coupures journaux fait par classement par colonnes (en rouge) : « Au service de la justice » « Pendant le jugement »

Type: 
Manuscrit
Technique description référence: 
« COLLAGES FAITS DIVERS » 2 pages avec mots, phrases, coupures journaux fait par classement par colonnes (en rouge) : « Au service de la justice » « Pendant le jugement »
MORCEL

TEXTES GENERAUX impliquant cette action :<br /> « LE TRAVAIL ARTISTIQUE » notes manuscrites (encre bleue) sur travail, cinq page<br /> « REPERTOIRE » notes manuscrites (encre bleue) sur travail, ACTION ANONYMAT<br /> NORMALISATION notes manuscrit...

Type: 
Manuscrit
Technique description référence: 
TEXTES GENERAUX impliquant cette action :<br /> « LE TRAVAIL ARTISTIQUE » notes manuscrites (encre bleue) sur travail, cinq page<br /> « REPERTOIRE » notes manuscrites (encre bleue) sur travail, ACTION ANONYMAT<br /> NORMALISATION notes manuscrite 1 page<br /> « NOTES SUR LA PERFORMANCE » notes manuscrites (encre bleue) sur travail, quatre pages 24 Avril 1981<br /> « L’ART EST UN ALIBI » note manuscrite (encre noire) sur travail, 1 page<br /> « SITUATION PERSONNELLE EN RAPPORT AVEC LES AUTRES PRATIQUES ARTISTIQUES » notes manuscrites (encre bleue avec annotation rouge) sur travail, sept pages<br /> « 3 POINTS » 23 JUIN 1980 4 pages manuscrites<br /> MONTAGE COLLAGE textes manu : 1980/1981 1 page<br /> « FRAGMENTS/JOURNAL EXTRAITS 14 Mars 81 à 22 juin 81 » dactylographié
MORCEL
Description: 

Preparation:

Survey and secret confabulation at the school, a few months before, to get acquainted with the “exhibitors” and the non-exhibitors of the inauguration. Preparation of a few “slogans” by some students, displaying their “NON EXHIBITION.” Final consultation for the moment of intervention. Quiet and complicity before the arrival of the officials. Each player ready for the right moment. It was decided that I  start with my brief action which would close with general “fireworks.” It seems that I have planted seeds here and there on the soil of the school, my 22 mini-cartes blanches given to “non exhibitors” with their various texts, short and explicit.

Action:

Evening of the “showing.” Opening exhibition. My action will take place at the moment of official discourse. “Discretely” dressed in a black (otter) fur coat and black high-heels, I will distance myself from the crowd that is listening to the commentary about the event. I will take a central and intermediate position, between the line of spectators gathered standing up and a small group of “authorities.” Once in place, I will drop my fur coat to my feet. I remain naked in heels with this black drapery, wearing at my neck my student card at the end of a string. Surprise reaction commentated on by the press the next day and the day after that. The stop in the discourse was quickly overtaken by the speaker (mustached) who, with a keen eye and open smile, concluded, “We always have fun in the decorative arts.” According the interview survey for “reconstitution.” The director of the school, annoyed, would have seen it in a different light. During the time of my first  surprise, an “army” of a black marker, I wrote, visibly on my body, last name, first name, birthday, student card number. The public had had, themselves, their moment of distraction. They whispered, who, which, what, and plunged back into listening. Having finished my bodily inscriptions of belonging, I put my coat back on. I left the “scene” to meet up with the student accomplices. The group intervention will begin soon, with firecrackers, stink bombs and other ingredients to drive away the whole assembly. Had the discourse finished? Yes, according to the local press. Lots of noises, eruptions and smoke on the premises. It would finally seem  that the storm had passed, “all” would meet at the buffet...Official version of the Nice-Matin of the next day. I don’t remember anymore!

Critique:

This was again about fighting against frames, limits, the fixity of any work. The collective work infiltrates an issue there. “Group” work with collective reflection and taking of a personal position/stance. Using my unbridled “talent” to serve the common cause will henceforth be pretty rare. I was part of the lot named: student. I could only be allergic to the denomination and supplementary qualification which boxes in the human being, throughout his/her existence. Would the tone of the time have contributed to this state of mind? Certainly! But my “revolt/rebellion” will survive, in other ways, less direct, with its derivatives and diversions. My practice will continue to question. A game of the possible and the impossible. Response found, abandoned, illusory quest in experience...The fireworks will join the proclaimed truths. Each minute can change everything. The questionnaire on life remains open. For a new bait...

Elisabeth Morcellet | photographie de la performance "Centenaire", 1981 | photographie : © DR | courtesy Elisabeth Morcellet
Elisabeth Morecellet avant son action, au milieu des officiels
Elisabeth Morcellet | photographie de la performance "Centenaire", 1981 | Elisabeth Morecellet avant son action, au milieu des officiels | photographie : © Christian Potron | courtesy Elisabeth Morcellet
Elisabeth Morcellet | photographie de la performance "Centenaire", 1981 | photographie : © DR | courtesy Elisabeth Morcellet
Elisabeth Morcellet | photographie de la performance "Centenaire", 1981 | photographie : © DR | courtesy Elisabeth Morcellet